بلاگ

شکلات و افسردگی: آیا رابطه ای وجود دارد؟

مطالعات نشان می دهد که افرادی که به خاطر افسردگی به مراکز درمانی مراجعه می کنند افرادی هستند که شکلات زیادی می خورند. نتایج یک گزارش گویای این است که خوردن مقدار زیادی شکلات با افسردگی در ارتباط است.

افرادی که نمرات بالاتری در آزمون های افسردگی می گیرند 60 درصد بیتشر از افرادی که در این آزمونها نمرات کمنتری می گیرند شکلات می خورند. محققان در آوریل 2010 گزارش کردند که افسردگی شدید با مصرف دوبرابر شکلات در ارتباط است. این رابطه در زنان و مردان به طور یکسان مشاهده شد و در مورد سایر مواد غذایی بدست نیامد. اما روشن نیست که افراد افسرده شکلات بیشتری مصرف می کنند یا شکلات بیشتر باعث افسردگی می شود.

مطالعه ای که در سال 2007 در مجله انگلیسی روانپزشکی به چاپ رسیده است نشان داد که نیمی از 3000 فرد افسرده ای که با آنان مصاحبه شده است گفته اند که خوردن شکلات حال آنان را بهتر می کند.

بطور کلی رابطه شکلات و خلق کمتر به صورت علمی مورد مطالعه قرار گرفته و محدود مطالعات انجام شده نیز به علت محدودیتهایی که در روشهای بررسی خود داشته اند کمتر قابل استناد علمی هستند.

رُز و همکاران (2010) در مطالعه ای به بررسی رابطه مصرف شکلات و خلق، در میان 931 مرد و زن که در یک مطالعه کلینیکی کنترل کلسترول شرکت کرده بودند، پرداختند. پرسشنامه ای که در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت شامل سوالاتی در مورد میزان مصرف مواد غذایی و یک سوال در مورد مصرف شکلات بود.

محققان به مقایسه میزان مصرف شکلات  در آزمودنی هایی که افسردگی بالا یا پایین داشتند پرداختند. نتایج نشان داد که افرادی که نمرات آنان گویای افسردگی بود به طور متوسط ماهیانه 4/8 تکه شکلات مصرف می کردند در حالی که کسانیکه نمرات افسردگی پایین گرفته بودند 4/5 قطعه در ماه مصرف می کردند. کسانی که نمرات بسیار بالایی در افسردگی گرفته بودند 8/11 تکه در ماه شکلات مصرف می کردند. در مقابل یافته های مربوط به شکلات، تفاوت افسرده ها و غیر افسرده ها در مورد مصرف چربی، کربوهیدرات و کالری معنی دار نبود. رز و همکارانش  تبیینهایی برای رابطه مصرف شکلات و افسردگی ارائه دادند:

  • خود درمانی بوسیله شکلات.
  • شکلات می تواند باعث بروز علائم افسردگی شود و نه بر عکس.
  • میل به مصرف شکلات یا افسردگی می تواند در اثر التهاب یا دیگر عوامل فیزیولوژیکی ایجاد شود.

www.absnews.go.com/health/MindMoodNews/

By CHARLES BANKHEAD

April,26.2010

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *