بلاگ

دوازده راه براي رشد اعتماد بنفس

همه انسان ها نوسان در عزت نفس را تجربه مي كنند. وقتي بدليل پايين بودن عزت نفس احساس آشفتگي كرديد مي توانيد پيشنهادت زير را بررسي كرده  و آنهايي را كه متناسب با موقعيت شما هستند را انتخاب كنيد و بر طبق آن عمل كنيد. فرصت را از دست ندهيد و در كارتان ثابت قدم باشيد.

  1. خودتان را از دست «بايدها» خلاص كنيد. بر اساس چيزهايي كه براي شما امكان پذير است و چيزهايي كه احساس مي كنيد درست هستند زندگي كنيد نه چيزهايي كه شما يا ديگران فكر مي كنيد« بايد» انجام شوند. «بايدها» ما را از شناسايي و برآورده كردن نيازها، توانايي ها، علايق و اهداف شخصي مان باز مي دارند. بدنبال چيزهايي كه مي خواهيد و فكر مي كنيد برايتان خوب است بگرديد،آنها را اولويت بندي كنيد و براي عمل كردن به استعدادهاي نهفته خود برنامه ريزي كنيد.
  2. به نيازهايتان احترام بگذاريد. شناسايي و توجه به نياز ها و خواسته هايتان در درجه اول اهميت قرار دارد. بررسي كنيدكه از انجام چه كارهايي واقعاً لذت مي بريد و چه كارهايي تا حدودي برايتان لذت بخش اند. احترامي به نيازها احساس ارزشمندي و خوشبختي را درشما افزايش خواهد داد.
  3. اهداف دست يافتني را براي خود مشخص كنيد. اهداف تان را بر اساس اينكه تا چه اندازه قادر به برآورده كردن آنها هستيد مرتب كنيد. سپس گام به گام براي تحقق آنها تلاش كنيد. تلاش براي اهداف آرماني و كمال گرايانه از قبيل « در مدرسه نمره كمتر از 20  قابل قبول نيست» استرس و شكست را بدنبال دارد.
  4. با خودتان بطور مثبت صحبت كنيد. به نداي منتقد ستمگر درون تان گوش نكنيد. وقتي متوجه شديد كه داريد خودتان را مورد ارزيابي و قضاوت قرار مي دهيد تفكرات مورد قبول خود را بكار ببريد و در حين ارزيابي كردن هواي خودتان را داشته باشيد.
  5. واقعيت وجودي خود را مورد بررسي قرار ئدهيد. واكنش هاي عاطفي، ترس ها و احساسات منفي خود را از موقعيت واقعي،كه اكنون در آن قرار داريد مجزا كنيد. بعنوان مثال شما در كاري ممكن است احساس سردرگمي، اضطراب و نااميدي كنيد اما با كمي

تأمل خواهيد ديد كه هنوز توانايي و فرصت انجام آن كار را داريد.

  1. موفقيت را تجربه كنيد. خود را در موقعيت هايي قرار دهيد كه احتمال موفقيت درآنها بالا باشد. بدنبال موقعيت هايي باشيد كه توانايي هاي شما را افزايش دهند نه اينكه آنها را تحليل دهند. خود را موفق تصور كنيد. وقتي كه كاري را به اتمام مي رسانيد به خود فرصت لذت بردن و احساس موفقيت را بدهيد.
  2. بدنبال فرصت باشيد. موقعيتهاي جديد كه تجربه آموزند مي توانند اعتماد بنفس را رشد دهند. در انجام هر كاري منتظر اشتباه كردن باشيد اگر كار را بطور كامل نتوانستيد انجام دهيد نااميد نشويد. با حسي خوشايند به انجام كار جديدي پرداخته، پيشرفت كنيد و شايستگي تان را افزايش دهيد.
  3. . مسائل را حل كنيد. از مشكلات فرار نكنيد و نگران آنها نباشيد. با آنها روبرو شده و راههاي حل يا كنار آمدن با آنها را بيابيد. اگر از حل مسائل فرار كنيد اعتماد بنفس تان را در معرض خطر قرار داده ايد.
  4. تصميم بگيريد. با انعطاف و در عين حال مصمم تصميم بگيريد و اين تصميم ها را اجرا كنيد و با عواقب آنها با اطمينان روبرو شويد. با ابراز وجود، ادراك از خود، يادگيري بيشتر و افزايش اعتماد بنفس را تسهيل خواهيد كرد.
  5. مهارتهاي خود را بالا ببريد. بدانيد كه چه كارهايي را مي توانيد انجام دهيد و چه كارهايي را نمي توانيد. بررسي كنيد كه به چه مهارتهايي نياز داريد، آنها را بياموزيد و تمرين كنيد.
  6. بر توانايي هاي خود تأكيد كنيد. بيشتر بر كارهايي كه مي توانيد انجام دهيد متمركز شويد تا كارهايي كه نمي توانيد. محدوديتهاي خود را پذيرفته و با آسايش خاطر با آنها زندگي كنيد و در همان حال به توانايي هايي كه در آينده لازم داريد يا نياز است پرورش يابند توجه داشته باشيد.
  7. بر ديدگاه هاي خودتان تكيه كنيد. بازخورد هاي ديگران را پذيرا باشيد اما بطور افراطي بر آنها تكيه نكنيد. در تصميم گيري ها بر باورهاي خودتان تكيه كنيد و در مورد اينكه چه احساسي داشته باشيد و اينكه انجام چه چيزهايي برايتان بهتر است تصميم بگيريد.

ترجمه: روان فایلز

منبع: http://www.twu.edu/counseling/4616.asp

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *